Radom zrobił kolejny krok w stronę zielonej transformacji transportu. 15 września MPK podpisało umowę z MAN Truck & Bus Polska na dostawę 20 nowoczesnych autobusów CNG za ponad 40 mln zł. Dzięki unijnemu dofinansowaniu ponad 80 proc. kosztów inwestycji pokryją fundusze europejskie, a pierwsze pojazdy wyjadą na ulice jesienią 2026 roku.
Radom konsekwentnie modernizuje swoją flotę autobusową, stawiając na ekologiczne rozwiązania. Najnowszym krokiem w tym kierunku jest podpisanie kontraktu z MAN Truck & Bus Polska na dostawę 20 autobusów CNG. Inwestycja realizowana jest przy znaczącym wsparciu funduszy unijnych i wpisuje się w długofalową strategię miasta, której celem jest ograniczenie emisji spalin, hałasu i poprawa komfortu podróży.
Umowa i finansowanieKontrakt obejmuje dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych autobusów MAN Lion’s City 12 o długości 12 metrów. Łączna wartość zamówienia wynosi 33,28 mln zł netto (40,93 mln zł brutto). MPK w Radomiu pozyskało na realizację inwestycji dofinansowanie w wysokości 27,02 mln zł, co pokrywa ponad 80 proc. kosztów kwalifikowalnych. Zakup został wpisany w projekt „Rozwój ekologicznej komunikacji publicznej w Radomiu poprzez zakup 20 sztuk niskoemisyjnych autobusów zasilanych CNG”, finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.
Umowa to finał postępowania przetargowego, w którym
zwyciężyła oferta MAN Truck & Bus. Producent uzyskał 97 punktów w ocenie, w tym maksymalną notę za kryterium ceny. Choć wartość oferty przekroczyła budżet zamawiającego o ponad milion złotych, przewoźnik zdecydował się na podpisanie umowy, doceniając jakość i parametry techniczne przedstawionej propozycji.
Standard nowego taboruZamówione autobusy klasy maxi będą pojazdami niskopodłogowymi, spełniającymi normę emisji spalin Euro 6 i dostosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Każdy autobus pomieści 97 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, a także będzie miał stanowisko dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Wejścia w układzie drzwi 2–2–2 wyposażone zostaną w system „ciepłego guzika”, podgrzewaną szybę przy drzwiach przednich, automatyczne oświetlenie stref wejścia oraz zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem.
Na pokładzie znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, monitoring, system informacji pasażerskiej, licznik pasażerów, a także trzy podwójne porty USB typu A i C. Pojazdy będą posiadały kasowniki dotykowe, z czego jeden umożliwi płatność kartą. Dodatkowo zamontowane zostaną tablice LED i LCD do prezentacji informacji dla podróżnych.
Producent zagwarantował trwałość konstrukcji i pełną ochronę antykorozyjną. Autobusy zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji przez co najmniej 15 lat, przy średnim przebiegu 80 tys. km rocznie.
Harmonogram i dalsze planyDostawy autobusów zaplanowano w dwóch turach – pierwsza dziesiątka trafi do Radomia w październiku 2026 r., a druga w listopadzie tego samego roku. MAN zapewni także szkolenia dla kierowców i mechaników oraz dostarczy części zamienne i specjalistyczne wyposażenie warsztatowe. Umowa obejmuje szeroki zakres gwarancji: 3 lata na cały pojazd, 5 lat na układ napędowy i monitoring, a także 10 lat na instalację CNG, klimatyzację i powłoki lakiernicze.
Zakup autobusów gazowych to kolejny krok w ekologicznej transformacji radomskiego przewoźnika. W planach MPK znajduje się również wzmocnienie floty o 11 bezemisyjnych autobusów elektrycznych, które mają zostać przekazane spółce wiosną 2027 r. dzięki wsparciu z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Po zakończeniu realizacji obu projektów MPK w Radomiu będzie dysponować 56 autobusami elektrycznymi oraz 45 gazowymi. Oznacza to, że około 90 proc. miejskiego taboru stanowić będą pojazdy zero- i niskoemisyjne. Tym samym radomska spółka znajdzie się w gronie liderów zielonej transformacji transportu publicznego w Polsce i Europie.